مجازی سازی، تاریخچه، مزایا و معایب

 

 تاریخچه مجازی سازی

 موضوع مجازی سازی برای اولین بار در دهه  1950 بخ منظور بخش بندی سخت افزار و پردازنده  های بزرگ معرفی گردید  از اتن زمان به بعد با ت.وجه به  پیشرفت تکنولوژی و نیاز های کاربردی  در قالب مفاهیم و سرویس های  مختلفی  تداوم و گسترش یافته است. ر اوایل دهه 1960، شرکت IBM موضوع استفاده از اشتراک زمانی که پیشران اصلی  مجازی سازی محسوب می شود را معرفی نمود و در سال 1964اولین محصول مجازی خود را با نام System/360 وارد بازار نمودکه قابلیت های محدودی از مجازی سازی را ارائه می نمود.

 به دنبال  آن اولین ماشین مجازی  یا حافظه مجازی ساخته شد. درسال1965 سیستم های جدیدی با توانایی به اشتراک گذاری منابع ارائه شد.حدود یک دهه بعد ، با معرفی VM/370  آغازی برای ریز برنامه های VMA شد و آقایان گرالد و گلدبرگ سندی را به عنوان « نیازمندی های رسمی برای معماری نسل سوم مجازی سازی » ارائه  کردند . به دنبال  آن ماشین مجازی  TCP/IP VM ،که به عنوان FAL شناخته می شد، سنگ بنای برای تاسیس شرکت WMware گردید.

این شرکت در سال 1999 بستر مجازی VMware را به بازار ارائه داد که اولین بستر مجازی سازی  کارساز را به عنوان  VMware GSX Server 1.0 تولید نمود. هدف اصلی از تولید این محصول، پیاده سازی گروههای کاری از کارساز هایی بود که روی آن سیستم  عامل لینوکس یا ویندوز نصب می شدند. در ادامه ، این شرکت  این شرکت مجازی سازی  کارساز های  X86 را با تولید یک بستر مجازی سازی کارساز از نوع پردازنده مرکزی  با نام  VMware ESX Server 1.0 وارد مرحله جدید نمود. این محصول هر سال با نسخه های جدیدتر و کاملترپشتیبانی می شود.استفاده بهینه از منابع ، کاراییبهتر ، مقیاس پذیری و قابلیت مدیریت کارآمد از مزایای مهم در محصولات مجازی سازی  مییاشکه این فناوری را به عنوان یکی از موضوعات مطرح در کابرد های فناوری اطلاعات معرفی  می نماید.

با تجهیز سخت افزار های مراکز داده به فناوری مجازی سازی سطوح جدیدی از انعطاف پذیری در استفاده از منابع سخت افزاری ایجاد شده است که میتواند در کاهش هزینه های مراکز داده  بسیار موٍر باشد.مجازی سازی می تواند پایه ای برای یکپارچه سازی  منابعسیستم های  مستقل باشد به گونه ای که با کمک این فناوری می توان از منابع و تجهیزات  در مدت زمان بیشتری  استفاده کرد و در نتیجه از بازگشت سریعتر سرمایه مطمئن شد.

 

تعریف مجازی سازی

  • تعریف مفهومی:

مجازی سازی تکنیکی است که ضمن پنهن کردن ویژگی های فیزیکی منابع، دسترسی کاربران به منابع را ممکن میسازد. این تکنیک امکان جداسازی یا به اشتراک گذاری منابع کامپیوتری بین چند محیط  مختلف، که ماشین مجازی تامیده می شوند ، را به طور همزمان به وجود می آورد به طوری که این ماشین های مجازی می توانند  در تعامل باهم و یا بدون تعامل آگاهی  از یکدیگر فعالیت نمایندا. به عبارت دیگر، مجازی سازی عبارت است از فرآیند تخصیص منابع مجازی و مدیریت آن ها به سرویس های نختلف به نحوی که برنامه های کاربردی بتوانند منابع مجازی شده در بستر منابع واقعی را مورد استفاده قراردهند.

  • تعریف کاربردی :

فناوری مجازی سازی  ابزاری است برای ایجاد روشی با عملکرد مشابه یک کامپیوتر فیزیکی به طوری که از دیدکاربر ،محیطی واقعی به نظر برسدو همه کامپیوتر های غیر فیزیکی یا مجازی با معماری یکسان با کامپیوتر های فیزیکی باشند. در این حالت مشخصه های سخت افزار فیزیکی از طریق استفاده از نرم افزار ایجاد می شوندبه بیان دیگر مجازی سازی  نرم افزاری را ایجاد ایجاد می نماید که همانند سخت افزار عمل می کند.

این فناوری امکان نصب یک سیستم عامل را روی سخت افزاری  که وجودفیزیکی ندارد فراهم مینماید.  مجازی سازی محیظ کاربردرا از محدوذیت های محاسباتی میزبان،سخت افزار شبکه و ذخیره کنده ها جدا می سازد. این جدا سازی به معنی بخش بندی منطقی یک افزاره به چندین افزاره ، یا یکی کردن چندین افزاره فیزیکی به یک انبارهمنابع منطقی و یا هر دوی آن ها می باشد.

مجازی سازی  سخت افزار ، مجازی سازی شبکه، مجازی منبع ذخیره سازی و مجازی سازی برنامه های کاربردی از انواع مختلف مجازی سازی می باشند

 

 

 

 

 

 روش های مختلف مجازی سازی :

1- مجازی سازی کامل:

 ماشین مجازی که مبتنی بر مجازی سازی کامل است، شبیه سازی کاملی از سخت افزار تحتانی  ایجاد می نماید. در نتیجه ماسن مجازی ایجاد شده می تواند همانند یک سیستم واقعی بستر سیستم عامل های متفاوت و کلیه برنامه های کاربردی باشد.

در این نوع مجازی سازی یک لایه نرم افزاری بین منابع سخت افزاری و چندین  سیستم عامل قرار  می گردد و امکان همزیستی سیستم عامل های مختلف و حتی سیستم  عامل های ناسازگار را بر  روی یک  کارساز به وجود می آورد. مدل لایه میانی برای دستیابی به همه دستور العمل های که ماشین های مجازی به آن ها نیاز دارندممکن است تا 50 درصد بر روی  کارایی تاٍثیر منفی  داشته  باشد. علاوه بر آن ، زمانی که دو ماشین مجازی همزمانبر روی یک کارساز  کار می کنند، مجازی سازی کامل امکان به اشتراک گذاری منابع را در دو ماشین مجازی مجاور ندارد. برای مثال، دو ماشین مجازی از نوع وب کارساز که سخت افزار یک کارساز درحال اجرا می باشند نمی توانند صفخات وبی که در هر لحظه استفاده می کنند را به اشتراک بگذارند. همچنین اصلی ترین محل خرابی در مجازی سازی کامل می تواند سیستم عال میزبان باشد. علاوه بر آن، پیچیدگی و محدودیت های مقیاس پذیری از یکدیگر نگرانی های مجازی سازی کامل می باشد.

2- مجازی سازی بخشی :

روش مجازی سازی بخشی ، قسمت هایی از سخت افزار تحتانی را شبیه سازی می نماید. در این روش، اکثریت مشخصه های  سخت افزار( ولی نه همه آنها) شبیه سازی می شود. در نتیجه ماشین های مجازی را در جایی که بخش های از نرم افزار ها می توانند بدون تغییر اجرا شوند ، ایجاد می نمایند.

بدین معنی که سیستم های عامل ورودی نمیتوانند بر روی یک ماشین مجازی اجرا شوند ولی بسیاری از برنامه های کاربردی می توانند  بر روی یک ماشین مجازی اجرا شوند.

 

3-  مجازی سازی در سطح سیستم عامل :

مجازی سازی در سطح سیستم عامل  مدلی است ک هسته سیستم عامل ،چندین سیستم عامل جداگانه به وجود می آورد که همه ی آنها از دید کاربر مجزا از هم و هر یک از  آن ها همانند یک کارساز فیزیکی یکپارچه احساس شوند. در سیستم های لینوکس این فناوری می تواند همانند یک نوع پیشرفته از مکانیزم تغییر ریشه ( Chroot)استاندارد شناخته شود، لذا سیستم عامل اصلی نصب شده بر روی  کارساز فیزیکی امکان ایجاد چندین کارساز مجازی امن را به وجود می آورد. سیستم عامل  میهمان کاملا یکسان با سیستم عامل میزبان می باشدکه به صورت جداگانه در حال اجرا می باشند.

 

مزایای مجازی سازی:

 مجازی سازی یک عنصر کلیدی در فناوری اطلاعات پویا می باشدو محیطی را فراهم می آوردکه در پیش بینی و پاسخ گویی به چالش ها  و فرصت های کسب و کارکمک می کند . فناوری اطلاعات پویا  یک  سرما استراتژیک برای سازمان به حساب  می آید زیرا  توانایی کسب و کار سازمان را در تامین تقاضا ها و نیازمندی های متغیر با یک پاسخ سریع و کا رآد افزایش می دهد. فناوری هایی که قابلیت پویایی سیستم را افزایش می دهند، برای پشتیبانی ار کارایی کسب و کار و افراد درون آن ، یک بخش ضروری محسوب می شوند.

 در ذیل مزایای  مجازی سازی در مراکز داده را ذکرمینماییم:

1- کاهش هزینه ها

هزینه های سازمانهایی که از استراتژی مجازی سازی استفاده می کنند به دلیل بهینه سازی استفاده از کارسازها، کاهش سخت افزار،کاهش فضای مورد استفاده،کاهش پیچیدگی کلی سیستم ها و کاهش تست برای سازگاری پذیری کاربردها به طور چشمگیری کنترل می شودف لذا با مجازی سازی ، می توان هزینه های سخت افزار را به دلیل کاهش کارساز های فیزیکی ، مکان  فیزیکی و توانمورد نیاز کنترل نمود و کاهش داد. کاهشهزینه ها هم از تجمیع کارساز های کوچکتر و ایجاد کارساز قوی تر ایجاد می شود و هم از سریعتر بودن کارساز هایجدید و ه از کاهش سطح و اعتبار دهی نرم افزار حاصل می گردد،لذا لذا صرفه جویی کلی بین 29 تا 69 درصد می باشد.

2- افزایش قابلین دسترسی

استفاده از مجازی سازی سبب می شود قابلیت های مقابله ای با حوادث غیر مترقبه به شکل مستحکم تری  ایجاد گردیده،نگهداری کارساز های ساده تر شده و مخاطرات ممکن ایزوله شوند. بعلاوهقابلیت دسترسی یه هر برنامه کاربردی و در هر مکانی امکان پذیر گردد. یک ماشین مجازی و کاربرد های آن به آسانی می تواندیه یک مکان جدید  یا یک مرکز داده دور منتقل شود. قابلیت مهاجریت کارسازها مجازی و کاربرد های میزبان ، امکان سخت افزار برنامه ریزی شده و نگهدارینرم افزار را با عدم وقفهد رکاربرد به وجود آورد، لذا مجازی سازی :

*امکان بازیابی بلادرنگ را به وجود می آورد و قابلیت دسترسی سرویس های کاربردی را بهینه می سازد.

*ازدیاد کارساز ها و هزینه تهیه کارساز ها و هزینه تهیه کارساز های غیر فعال برای هر برنامه  کاربردیجدیدرا کاهش میدهد.

*قابلیت دسترسی برابر 99/999برای کاربرد های حیاتی در مرکز داده را ایجاد می کند.

 

3- ایجاد چابکی:

مجازی سازی سبب می شود تا تخصیص منابع به شکل پویا تسهیل شده ،آماده  سازی سخت افزار و سیستم ها به منظورحمایت موٍر از رشد کسب و کار و تامین توافقات  سطح دسترسی ساده تر است.

مجازی سازی مرکز داده ، به وسیله به اشتراک گذاری موثر منابع سببایجاد چابکیدر فعالیت های کسب و کار می گردد. همچنین برای مدیریت فناوری  اطلاعات در محیط های  کامپیوتر بزرگ و در جایی که نیاز زیادی  به قابلیت اطمینان و استفاده موثر از منایع می باشد یک روش موثر بوده است.با تغییرات در  نیاز های حیاتی منابع افزایش می یابد ، لذا مجازی سازی در خواستهای مشتری داخلی و خارجی را از نظر رمان پاسخگویی به برنامه های کاربردی ،سرعت و کارآیی به شکل راضی کننده ای پاسخ داده و فعالیت های تجاری چابک ایجاد          می نماید.

 

4- تجمیع تجهیزات سخت افزاری:

تجمیع چندین بار محاسباتی به یک بستر سخت افزاریکارساز را نگهداری کردو در عین حال پراکندگی کارساز های فیزیکی را کاهش داد، لذا کسب و کار سازمان با کمترین سخت افزاری ایجاد می شود که کاهش، کاهش توان انرژیمصرفی و خنک سازی و فضای مورد  استفاده را به همراه  دارد.نرخ استفاده از کارساز به طور نوعی 15% می باشدکه با تجمیع کارساز  تا 60 %افزایش می یابد. افزابش این نرخ تا 60 %به معنی کاهش فضا و سخت افزارمورد نیاز، هزینه های برق، توان و خنک سازی کار سازها تا یک چهارم حالت عادی می باشد.

 

5- افزایش تداوم کاری:

تقسبم بار محاسباتی از تاثیرمنفی یک برنامه کاربردی بر روی  کا ر آیی دیگر برنامه های کاربردی و یا توقف سیستم ها جلوگیری می کند و نیز ویژگی هماهنگی با نسل های جدیدنرم افزار های بروزشونده می تواندمحیط کاری با ثبات بیشتر و امن تری را ایجاد نماید.

 

6- استحکام در برابرحوادث غیر مترقبه و پشتیبان گیری ساده تر

بکارگیری مجازی سازی امکان حفاظت بیشتر  در برابر  حوادث مخرب و وقفه های احتمالی را به وجود می آورد. با استفاده از ابزارهای مناسب می توان امکان پشتیبان گیری خودکار و نیز جابجایی سریعتر تجهیزات سخت افزاری و برنامه های کاربردی را فراهم آورد. به بیان دیگر،قابلیت پشتیبان گیری آسان از سیستم های موجود سبب افزایش پشتیبانی از استمرار  کسب کارگردیده و به بازیابی پس از وقوع حوادث غیر مترقبه کمک می کند.

 

7- افزایش قابلیت سازگاری برنامه های کاربردی

 با مجازی سازی  برنامه های کاربردی و ارسال آن ها بنا بر تقاضای بخش پردازشگر، ناسازگاری های برنامه های کاربرد به کاربد ار بین می رود. این موضوع سبب کاهش نگرانی های بازگشت به حالت اولییه بعد از تغییرات را سبب گردیدهو از مشکلات سازگاری جلوگیری میکند.مجازی سازی ، قابلیت سازگاری با انواع بارهای محاسباتی را ایجاد می نماید به طوری که تغییر در سطوح زیاد بارهای محاسباتی به آسانی می تواند با جابجا کردن منابع و تغییرات  اولویت در تخصیص ماشن های مجازی انجام شود. تکنیک های محاسباتی تخصیص منابع به طور اتوماتیک می تواند برای جابجا کردن پردازنده هااز یک ماشین به ماشین مجازی دیگر بکار گرفته شود.

 

 

8-پشتیبان از برنامه های کاربردی  وراثتی

 مجازی سازی در سرویس های پایانه و یا رایانه شخصی ، امکان استفاده از کاربرد های که روی بستر های عملیاتی قدیمی تر نوشته شده اند و باید توسط سیستم عامل جاری پشتیبانی شوند را فراهم می آورد. اگر یک سازمان تصمیم بگیرد به سیستم  عامل های مختلف مهاجرت کند،امکان ادامه اجرای کاربرد های وراثتی روی سیستم عامل قدیمی به عنوان یک  سیستم عامل میهمان  در ماشین مجازی خواهد بود، لذا هزینه های مهاجرت به طور  قایل ملاحظه ای کاهش می یابد.

در نتیجه  نیاز به اجرای  کاربرد های وراثتی به وسیله ماشین های مجازی به آسانی ایجاد می گردد.

 بعضی برنامه های کاربردی نسل های قبلی ممکن است به آسانی روی سخت افزار  یک سیستم عامل جدید اجرا نشود. بدون مجازی  سازی مشکل است که بتوان  چنین کاربرد های را که برای همزیستی در یک محیط اجرایی واحد نوشته نشده اند هماهنگ ساخت.

 

9- ساده سازی تدارکات و پشتیبانی

 

افزودن منابع بار محاسباتی می تواند از طریق  یک فرآیند تقویت سخت افزاری  تسریع گردد. اگر یک فرآیند خاص کسب و کار به قابلیت های اضافی برای  تامین نیاز های فعالیت های خود داشته باشد.

افزودن این قابلیت  از طریق مجازی سازی ممکن پذیر می گردد. ایجاد محیط پیشرفته مجازی این امکان  را به وجود می آورد که نیاز های  بار محاسباتی به طور خودکار تامین شده و تخصیص منابع به شکل  پویا انجام شود. به کمک مجازی سازی و آماده سازی منابع مجازی به شکل پویا قبل از اعلام نیاز سرویس ها، مخاطرات عدم امکان دسترسی سریع به منابع مر تفع می گردد. در واقع مجازی سازی ،زمان دسترسی به منابع مورد نیاز را تا 90% کاهش میدهد. در نتیجه پاسخگویی سرویس دهندگان را در برابر نیاز های پیش رو به شدت افزایش میدهد.

 

 

 

10-  افزایش نرخ استفاده موثر از تجهیزات کارساز و تعادل بار

 

با به وجود آوردن امکان همزیستی چندین برنامه کاربری روی یک  کارساز  فیزیکی ، کارآیی و بهره وری هر کارساز افزایش می یابدو ظرفیت منایع هر کارساز به طور موثر تریمورد استفاده قرار می گیرد. مجازی سازیاین امکان را فراهم می سازد که تعداد زیادی ماشین مجازی تنها روی یک کارساز فیزیکی فعال شده و میزان استفاده از بخش پردازشگر تا حدود 30% افزایش یابد. از آنجا که وضعیتنر افزار یک ماشین مجازی کاملا به وسیله مدیریت ماشین ها محافظت می شود، مهاجرت ماشین های مجازی به دیگر بستر ها به منظور بهبود کارآیی و تعدل بار آسانتر می شود.

 لذا با استفاده از مجازی سازی نرخ استفاده موثر از تجهیزات کارساز از طریق تجمیع منابع فیزیکی و مجازی که از آن ها در خلال چرخه کسب و کار استفاده می شود، به طور محسوسی بهینه می گردد.

 

11-افزایش مقیاس پذیری و انعطاف

 از آنجا که به راحتی می توان تعداد ماشین های مجازی را افزایش داد ، مدیریت سیستم می تواندبه شکل انعطاف پذیر تری و سریع تر، نیاز مندی های کسب و کاربه منافع جدید فناوری اطلاعات را مرتفع سازد.

ماشین های مجازی ،به طور اتوماتیک می توانند روی سخت افزار موجود بکار گرفته شوند و یا توان پردازشی بیشتری را در زمان  های اوج تقاضا ایجاد نمایند. بایستی توجه داشت که منابع کامپیوتری در زمان کاهش تقاضا می توانند به سایر فعالیت ها تخصیص داده شوند در نتیجه:

*مجازی سازی سبب می شود منابع موجود  در مرکز داده شامل  کارساز ها، ذخیره کننده هاو ظرفیت شبکه  به منظور تامین نیاز  برنامه های کاربری در کاربرد های حیاتی   کسب و کار مقیاس پذیر شده و افزایش      یابد.

*مجازی سازی،نرخ استفاده موثر از منابع را ازارائه توان پردازشی لازم برای  برنامه های کاربردی حیاتی وابسته به فعالیت های سازمان ، بدون نیاز به آماده سازی منابع فیزیکی اضافی افزایش می دهد.

 

 

12- افزایش امنیت برنامه های کاربردی

ایجاد ماشین  مجازی برای هر برنامه کاربری ، سبب کاهش آسیب پذیری می شود. مسائل امنیتی می تواند برای برنامه های کاربردی، اطلاعات کتابخانه ای،سرویس ها و سیستم عامل ها گسترش یابد.

 خرابی  نرم افزاری در یک ماشین مجازی، دیگر ماشین های مجازی را بدلیل ایزوله بودن ماشین های مجازی از همدیگر تحت تاثیر قرار نمی دهد.

 با بخش بندی محیط های متفاوت که دارای  نیاز مندی های امنیتیمختلف می باشنداین امکان وجود دارد که سیستم عامل های میهمان و ابزار های اختصاصی هر محیط را ایجاد نمود. به طور  مثالممکن است کسی بخوهد یک  وب کارساز  آپاچی را روی یک سیستم عامل میهمان از نوع لینوکس اجرا نماید و کارساز زیر ساخت  MS SQL را رئی  سیستم عامل ویندوز میهمان اجرا کند و همه کار ساز ها در یک بستر فیزیکی قرارداشته باشند. مزیت  جداسازی های مجازی آنست که یک حمله امنیتی روی یک ماشین مجازی ،ماشین های دیگر را بدلیل جدا بودن ماشین های مجازی از یکدیگرتحت تاثیر  نمی دهد. ماشین های مجازی می توانند بسته های امن و ایزوله  ای را در کنار برنامه های کاربردی نامطمئن ایجاد نمایند، لذا مجازی سازی یک ایده مهم در ساختن بسترهای محاسباتی امن می باشد. مجازی سازی سبب می شود که شیوع مخاطرات امنیتی با سرعت بازیابی  احیاءگردد.

 

13- کاهش بار مدیریت

 در یک محیط مجازی ،مدیریت بخش زیر ساخت مجازی و منابع فیزیکی با ابزار های یکسان صورت می گیرد. این موضوع سبب می گردد که پیچیدگی بخش مدیریت سیستم ها کاهش یافته و اعمال تغییرات د رکل زیر ساخت ساده تر گردد. علاوه بر آن ، با استفاده از ابزار های مجازی  سازی  می توان ماشین های مجازی  را از راه دور کنترل نمود. ان موضوع در رفع نواقص سخت افزاری  از طریق کنترل و مدیریت مر کزی  صورت  خواهد گرفت و در هر مکان و زمان بدون  نیاز به حضور فیزیکی، می توان مشکلات پیش رو را مرتفع ساخت. همچنین به کمک این ابزارها می توان مدیریت در تغییرات پیکربندی ها را کنترل نمود و حتی تغییرات تایید نشده ایکه به یک برنامه کاربردی در حال اجرا اعمال می شود، به کمک روال های بازگشت به وضعیت اولیه اجرا نمود.

علاوه بر کلیه  مزایا و قابلیت های که در فوق ارائه گردید، ماشین های مجازی امکان خطا یابی قدرتمندو نمایش آن ها را ایجاد  می نمایند.این ابزاردر پایش ماشین مجازی قابل ارائه می باشد. با ایت ابزار ها برنامه های کاربردی می توانندبدونکاهش قابل توجهی در بهره وری ، خطا یابی شوندو یا سناریو های مختلف خطایابی  را انجام   دهند. ماشین های مجازی می توانند محیط های را که در آن هااجرا می شوندایزو له نمایند لذا  خطا ها و اشتباهات را محدود می کنند. می توان  برای تست، خطا هایی را در برنامه های کاربردی ایجاد کرده و رفتارسیستم را بررسی نمود. ماشین های مجازی به دلیل آسانتر کردن مهاجریت نرم افزار ها در سیستم  هاو برنامه ای کاربردی، قابلیت جابجایی آسانی را در محیط اجرا به وجود می آورند. در نهایت ماشین های مجازی ابزار  قدرتمندی  برای تحقیق و تجربیات دانشگاهی هستند و از آنجایی که محیط های مجازی و ایزوله ایجاد  می نمایند،قابلیت جدا سازی و ایجاد  محیط های امن ایزوله را به وجود  می آورند. آن ها وضعیت ورودی سیستم در حال اجرا را کپسوله کرده، وضعیتموجود را ذخیره کرده و آن را مورد آزمایش قرار داده، سپس تغییرات ضروری را اعمال نموده و در نهایت بار گذاری می نمایند.

14- افزایش بهره وری

مجازی سازی همزمان با فراهم آوردن فضا برای بهبود کارآیی برنامه های کاربردی باعثبهبود در بهره وری کلی استفاده از منابع می شود. این مزیت عامل موثری در بکار گیری بهینه از منابع موجودمی باشد.

 

15- کاهش  فضای مورد نیاز:

استفاده از کارساز های موجود باعث کاهش فضای مورد نیاز برای تجهیز کارساز و پایشگرهای مربوطه و تجهیزات جانبی آن ها در مرکز داده و همچنین کاهش ملحقات آن ها مانند منابع تغذیه و سیستم های خنک کنده می شود.

 

16-نگهداری ساده تر از تجهیزات

 با مجازی سازی توانایی اجرای عملیات نگهداری سخت افزار و نرم افزار بر روی سیستم ثانویه به وجود می آیدو در نتیجه سبب کاهش و یا حتی جلوگیری از زمان توقف در سیستم های سرویس دهنده می شود.

 

 

 

 

17- ایزوله کردن برنامه های کاربردی

 

قابلیت ایزوله کردن برنامه های کاربردی در محیط های مجازی ، پشتیبانی را ساده تر نموده و هنگامی کخ چندین برنامه کاربردی بر روی یک سیستم میزبان قرار می گیرد ، با عث کاهش احتمال تصادم برنامه های کاربردی و  یا  ناسازگاری ایجاد شده میان آن ها می گردد.

 

 

 

 

معایب مجازی سازی

 با وجودکلیه مزایای غیر قابل انکار در بکارگیریاز مجازی سازی ، بعضی محدودیت هایی در بکارگیری این تکنولوژی مطرح می باشندکه در اینجا به آن اشاره می گردد.

 

1-ایجاد سربار

سربار مجازی سازی می تواند در عملکرد کلی سیستم تاثیرگذاربوده و بر روی بار کاری اصلی تاثر بگذارد. عموما مجازی سازی باعث می شود که بار کاری کمتر قابل پیش بینی گردد.این موضوع هنگامی که از سخت افزارهای ضعیفتربرای ایجاد  محیطهای مجازی سازی به کار گرفته شوند ، مشهور تر می باشد.

 

2- احتمال وجود ریسک های امنیتی

 

 بسیاری از تهدیدات امنیتی جدید با گسترش محیط های مجازی به وجود آمده است ، چرا که عملیات روزانه و توسعه و ایجاد ماشین ها مجازی سازی با حفظ امنیت سیستم بسیار مشکل خواهد بود . همچنین پیاده سازی فناوری ، پردازش و افراد درکیر نیز از موضوعااتی هستند  که در برجته ساختن این چالش ها و گسترش تهدیدات نقش دارند.

 

3-نیازمندی به مدیریت منابع مجازی

محصولات بسیاری در زمینه مدیریت ، هم برای محیط های فیزیکی و هم محیط های مجازی تولید شده است. هر کدام از آن ها  واسط مدیریتی مخصوص به خود را داردو این موجب می شود برای مدیریت زیر ساخت و لایه های بالاتر به طوذ یکپارچه( پایش یکپارچه، گزارش دهی ،تشخیص مشکلات و غیره)با مشکل رو برو باشیم. چرا که هنگامی که از تعداد زیادی ابزار متفاوت استفاده می نماییم باید آموزش های زیادی و متفاوتی به کارمندان مربوطه ارائه کنیم و همچنین مخاطرات های خرابی سیستم به دلیل یکپارچگی نامناسب و انجام فرآیند های انسانی زیاد افزایش می یابد.

 

4- نیازمندی به تجربه و تخصص لازم

 

 بکارگیری و مدیریت محیط های مجازی نیازمند تجربیات تخصصی لازم می باشدو بکارگیری صحیح ار این منابع نیازمند تجربیات و آکاهی های لازم است.

 

 رضایت شما سرمایه ماست 

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • 1
  • 2